Cel zastosowania wzorca projektowego Builder:
Odseparowanie sposobu tworzenia od reprezentacji złożonych obiektów. Dzięki zastosowaniu wzorca projektowego Builder możliwe jest precyzyjne konstruowanie złożonego obiektu krok po kroku, uzależniając jego budowę od dostarczonych danych.
W porównaniu do wzorca projektowego Abstract Factory, wzorzec Builder pozwala tworzyć pojedyncze złożone obiekty.
Budowanie złożonego obiektu jest realizowane przez dedykowany obiekt (Director), który posługuje się wyspecjalizowanymi obiektami Builder. Wszyscy budowniczy (obiekty Builder) odpowiadają za konstruowanie obiektu w poszczególnych etapach budowy (implementacja klasy abstrakcyjnej). Implementacja Director zawsze odpowiada za ustalenie kolejności etapów udowy złożonego obiektu.
Cechy wzorca projektowego Builder:
● Zmiany w etapach budowanego obiektu nie wymagają zmian w kodzie wykorzystującym obiekt typu Director do tworzenia docelowego obiektu
● Możliwość zmiany wewnętrznej reprezentacji budowanego obiektu
● Ukrycie szczegółów budowy obiektu
● Precyzyjna kontrola nad procesem budowania obiektu
● Możliwość tworzenia nowych budowniczych bez konieczności wprowadzania zmian w istniejącym kodzie (niezależność budowniczych)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz